Inca din cele mai vechi timpuri omul a trebuit sa invete cum sa isi procure hrana. Incepand cu capcanele necesare capturarii animalelor de mici dimensiuni, ingeniozitatea oamenilor primitivi a continuat sa se dezvolte, facandu-si astfel aparitia lancea, arcul cu sageti si undita.
La inceput undita era un simpla varga din lemn de esenta tare de care era legata o sfoara, iar carligele erau bucati rudimentare de metal folosite pentru a agata pestele. Odata cu trecerea timpului, pescuitul si-a pierdut din insemnatate si a devenit un hobby, iar vechea vergea de alun s-a transformat in lansete din fibra de sticla sau de carbon, insotite obligatoriu de o mulineta performanta.
Pescuitul este insa o adevarata arta ce depinde de mai multi factori.
Astfel, un pescar bun stie ca trebuie sa fie atent la solunar si la vreme, iar cele mai bune perioade de pescuit sunt atunci cand este luna plina sau noua.
Nada folosita la pescuit este unul dintre cele mai importante elemente, deoarece pestii nu sunt atrasi de montura noastra ci de nada folosita.
Momeala trebuie adaptata in functie de pestele pe care dorim sa il capturam (pentru caras sunt recomandate mamaliga, rama ori viermisorul, in timp ce pentru crap este mult mai bine daca folosim boabe de porumb, peletele, bucati de mamaliga sau mai sofisticatul boilies).
Timpurile cand montura era simpla au apus de mult. In momentul de fata este bine sa avem o montura cu arc, deoarece aceasta are sanse mai mari de a atrage pestii, iar magazinele de pescuit ne pun la dispozitie o gama variata de monturi la preturi accesibile.
Lansetele au lungimi diferite si sunt indicate doar pentru a scoate pestii mai usor din apa, iar mulineta a devenit accesoriul esential fara de care o lanseta nu ar fi completa.
Elementele componente ale unei mulinete
Mulineta are un rol principal in aruncarea momelii si mulinarea firului. Acestea sunt formate dintr-un corp cu rol de protectie pentru mecanismului coroana – pinion, a bucsilor sau a rulmentilor si a sistemului de franare.
Corpul mulinetei este protejat de o carcasa de care este atasata manivela, rola de ghidaj a firului si tamburul. Acesta poate fi fabricat din patru materiale diferite: carbon, plastic, material compozit sau aluminiu. Alegerea celei mai potrivite mulinete se va face in functie de tipul de peste pe care dorim sa il capturam. Astfel, pentru crap avem nevoie de o mulineta foarte usoara, iar daca folosim naluci grele si fire groase avem nevoie de o mulineta metalica.
Sistemul de franare ne ajuta sa controlam tensiunea in fir, pe masura ce acesta este derulat, iar acest lucru trebuie intotdeauna verificat inainte sa ne apucam de pescuit, prin inchiderea la maxim a manivelei si tragerea firului.
Daca nu reusim sa tragem firul, trebuie sa rotim reglarea franei cu o jumatate de rotatie pana ce vom putea trage firul de pe tambur.
Frana nu trebuie sa fie foarte slaba deoarece vom avea dificultati la mulinare, iar pestele in drill va avea posibilitatea sa scape.
Mulinetele sunt de mai multe tipuri
Pentru aceia ce inca nu stiu, mulinetele se impart in functie de stilul de pescuit si de schema cinematica in doua mari categorii:
Mulinetele cu tambur rotativ sunt de trei categorii: pentru Baitcasting, pntru pescuitul la musca (Flyfishing) si cele folosite in pescuitul marin.
Mulinetele cu tambur fix sunt impartite la randul lor in mulinete long cast, cele destinate pescuitului la crap, pentru Spinning si pentru pescuitul Match.
Acestea sunt cele mai utilizate mulinete si sunt dotate cu un buton antirevers ce opreste tamburul sa se roteasca inapoi si un clutch (elementul ce comanda franarea).
Tamburul fix este cel mai bun pentru pescuitul la distante mici si necesita o doza mare de indemanare, fiind destul de greu de manevrat in cazul in care suntem incepatori.
Desi ieftine, nu sunt intotdeauna potrivite stilului stationar de pescuit (ma refer in special la pescuitul de crap).
In functie de tipul de lagare utilizate, intalnim mulinete cu bucse, cu rulmenti sau mixte.
Odata cu aparitia mecanismului de multiplicare si a franei centrifugale performante, mulineta a devenit elementul cheie in pescuitul modern.
Astfel, evolutia sistemului de franare (un mecanism de tensionare a firului amplasat pe mulineta, ce apasa tamburul pentru a preveni derularea firului inapoi) permite o viteza superioara imediat dupa lansare, concomitent cu marirea timpului de rotatie. Acesti doi factori au condus atat la reducerea greutatii folosite cat si la marirea distantei de lansare.
Controlul mulinetelor se face cu ajutorul elementelor de comanda ce pot fi pozitionate fie in fata, pe tambur, fie in partea din spate.
In functie de stilul si de tipul de pescuit pe care il alegem eliberarea firului va fi efectuata mai usor si mai repede, sau mai lent si mai greoi.
Pentru pescuitul crapului este nevoie sa utilizam un sistem micrometric de franare, cu frana pozitionata pe tambur. Desigur ca se poate folosi in acest caz si frane din spate, dar eficienta acesteia este destul de scazuta.
Primul sistem de franare a fost lansat de piata de Shimano si a fost numit Variable Brake Sistem, fiind folosit si in prezent la constructia mulinetelor acestei companii.
Cel mai eficient sistem de franare este in prezent Magforce 5 si a fost lansat pe piata de catre Daiwa, fiind o frana hibrid, de tip magnetic centrifugal. Viteza initiala de lansare este foarte mare si este controlata de frana centrifugala, iar timpii de rotatie ai tamburului au fost imbunatatiti datorita performantelor oferite de frana magnetica.
Pentru a ne face o idee mai buna asupra performantelor franei magnetice, este suficient sa spun ca aceasta beneficiaza de 10 -12 pozitii de setare a pinilor, in timp ce frana centrifugala poate fi setata intre 2 – 6 pini.
Folosirea franei magnetice a facut astfel posibil si pescuitul cu naluci de greutate redusa, de numai 5 grame.
Un sistem suplimentar de frana este cel numit baitrunner. Aceasta este o frana cu doua seturi de angrenaje: frana principala ce este reglata in drill si o frana suplimentara ce este actionata dintr-un buton atunci cand mulinam. Astfel, nu mai este necesar sa eliberam firul manual, deoarece la cea mai scurta miscare a manivelei baitrunnerul va decupla automat si va trece la frana de atac.
Daca vom folosi incorect frana sau baitrunner-ul exista posibilitatea de a avea probleme cu firul. Firul derulat sub presiunea franei se va rasuci si se va incolaci atunci cand mulinam. Pentru a evita aceste situatii trebuie sa deschidem manivela si sa cerem ajutorul prietenilor pentru a mentine manual tensiunea firului .
Mulinetele echipate cu acest sistem de franare sunt cele mai potrivite pentru pescuitul crapului, deoarece ne permit o lansare la peste 110 m.
Dezavantajul principal al baitrunnerul-ului este acela ca va face mulineta sa fie mai grea si mai dificil de manevrat.
Cele mai bune mulinete sunt cele ce functioneaza pe rulmenti. Numarul rulmentilor mulinetei ne ofera un indiciu important asupra functionarii acesteia, deoarece cu cat mulineta are mai multi rulmenti cu atat va functiona mai bine.
Trebuie sa fim atenti si la calitatea materialului din care sunt construiti rulmentii, deoarece nu ne dorim sa ne trezim cu mulineta blocata imediat dupa ce o cumparam.
Caracteristici importante in pescuitul sportiv modern
Marimea mulinetei este unul dintre factorii ce trebuie luati in considerare la achizitia acesteia. Aceasta este calculata in multipli de 100 sau de 1000. Mulinetele mici sunt indicate pentru pescuitul usor, iar pentru pescuitul greu este recomandat sa utilizam mulinete de marimi mari sau foarte mari.
Astfel, daca in cazul spinning-ului se pot folosi mulinete cu marimi intre 1000 – 1500, la crap este indicat sa folosim marimi de cel putin 4000.
Din punctul meu de vedere tamburul (acea parte a mulinetei pe care se bobineaza firul) este „inima” unei mulinete. Un bun pescar stie ca trebuie sa aiba in permanenta o rezerva mare de fir, iar acest lucru nu este posibil decat in cazul in care adancimea tamburului este foarte mare.
Forma acestuia conteza numai in cazul aruncarilor la distanta, deoarece in acest caz tamburul trebuie sa fie de forma alungita.
Pescuitul cleanului va necesita un tambur mic, deoarece firul folosit in acest caz este subtire, iar distanta de pescuit este mica. In cazul in care dorim sa pescuim stiuca sau biban ne trebuie un tambur de marime medie.
Mulinetele dotate cu tambur de mare adancime se pot folosi pentru mai multe distante, dar sunt recomandate in special celor ce pescuiesc la peste 140 de metri. Tamburul adanc poate sa contina o cantitate mare de fir, iar forma conica a tamburului face ca firul sa poate iesi usor, indiferent ca discutam despre lansare ori expedierea nadelor.
Materialul din care este construit tamburul este de asemenea foarte important, deoarece acesta trebuie sa fie usor si sa reziste la socuri si la uzura. In prezent, cel mai cautat tambur este cel construit din grafit.
Galetul (rola de ghidare) este construit pentru a dirija desfasurarea firului de pe tambur, modelele recente de mulinete avand incorporat un rulment special in cadrul galetului.
Manivela antiretur (acea bara metalica amplasata in partea interioara a mulinetei ce are rolul de a strange firul prin rotire) este o componenta ce nu trebuie sa lipseasca niciunei mulinete, fie ca este folosita pentru rapitori sau pentru pescuit stationar. Aceasta este responsabila de blocarea rotirii in sens invers fata de sensul de recuperare a mulinetei.
Raportul de recuperare este calculat in functie de numarul de rotatii pe care le realizeaza tamburul, obtinute la o rotire a manivelei la 180 de grade.
Daca ne dorim o viteza sporita este recomandat sa achizitionam o mulineta cu un raport de recuperare mare, iar daca ne dorim o multiplicare mare a fortei de recuperare atunci trebuie sa ne oprim atentia asupra unui raport scazut de recuperare.
Astfel, pentru rapitorii pescuiti la viteze mici un raport de 3:1 este cel ideal, iar pentru pescuitul la o distanta moderata si o viteza alternativa vom avea nevoie de un raport de 4:1.
In cazul in care pescuim pe distante foarte scurte si avem nevoie de o recuperare rapida a firului acest raport va creste substantial, deoarece valoarea optima ajunge si pana la 6:1.
Designul unei mulinete este important in primul rand datorita materialelor din care este realizata. In prezent, marea majoritate a acestora sunt realizate din aliaje de aluminiu sau de magneziu.
Forma si greutatea tamburului au fost imbunatatite si perfectionate iar greutatea ansamblului a fost redusa in permanenta.
Astfel, pentru pescuitul de finete ce se realizeaza la adancimi mici este necesar un tambur special, cu o greutate redusa si o inertie mai mica decat cea a unui tambur clasic, numit tambur low profile.
Sistemul infinit antireverse ofera mulinetelor o rezistenta si o durabilitate mai mare, oferita de angrenajul special cu dinti pozitionati fata in fata.
In ultimul timp, mulinetele de top au fost echipate cu un sistem special in care pinionul este dezangajat fata de tambur, fapt ce duce la cresterea distantei de lansare, concomitent cu scaderea greutatii minime ce poate fi lansata.
Denumit „A4 – Dura Lock pinion gear”, acest sistem a fost scos pe piata de catre cei de la Daiwa si preluat intr-o perioada scurta de timp de catre concurentii de la Shimano.
Atunci cand ne achizitionam o mulineta este necesar sa ne gandim la tipul de peste pe care il vom pescui.
Trebuie sa tinem in primul rand cont de varga pe care aceasta va fi montata. Spre exemplu, o mulineta prevazuta cu un tambur de adancime mare montata pe o varga de sticla de peste 3 metri si 0.7 kg la testul de curbare va fi total dezechilibrata. Cel mai bine este ca atunci cand achizitionam o mulineta sa aducem in magazinul de pescuit si varga, pentru a verifica daca mulineta aleasa se potriveste cu mandrina vergii.
Mulinetele usoare, cu multi rulmenti si cu tambur mic sunt indicate pentru pescuitul rapitorilor, iar in cazul pescuitului stationar mulinetele ideale sunt cele mixte sau cu bucse cu marimi diferite. Mulineta va fi aleasa in functie de lungimea si grosimea firului (de regula marimea ideala este de 40 -50, datorita faptului ca pot fi incarcate cu 100 – 160 metri de fir de 0.3 mm).
O mulineta ingrijita va functiona mai bine si se va deteriora mai greu. Astfel, angrenajele vor trebui unse periodic cu ulei sau vaselina, evitandu-se astfel blocarea sau deteriorarea grava.